Katano salos naujakuriai (The Settlers of Catan)
Nesunku nuspręsti kuriuo žaidimu pradėti šio blogo žaidimo apžvalgas. Šis žaidimas tapo man kelrodžiu stalo žaidimų pasaulyje. Iki jo praktiškai žinojau, tik „Monopolį“ ir „Alias“, kurie tikrai nėra stalo žaidimų pasaulio perlai. „Naujakuriai“ sužavėjo iš karto, dėka jų pradėjau domėtis ir kitais stalo žaidimais.
1995 metais pasirodęs šis Klaus Teuber žaidimas iš karto tapo populiarus tiek Vokietijoje, tiek ir kitose šalyse. Šiai dienai parduota jau virš 15 milijonų šio žaidimo kopijų. Šis žaidimas taip pat susišlavė ir nemažai apdovanojimų. Taigi kur slypi šio žaidimu sėkmės paslaptis?
Visų pirma paprastume. Taisyklės tikrai nesudėtingos. Užtenka 10 minučių ir naujokas jau gali žaisti. Ir nors šiame žaidime sėkmės faktorius yra nemenkas, bet pakankamai palikta vietos strategavimui, tuo pačiu paliekant šansų tiek žaidimo pradinukui, tiek patyrusiam žaidėjui.
Žaidimo procesas būtų toks: tavo gentis atsikelia į naują salą, pradžioje teturi dvi gyvenvietes. Tu turėsi plėstis tam, kad Katano saloje taptum dominuojančia gentimi. Bus nelengva, gi be tavęs tą daryti stengiasi konkurentai. O žaidžiant keturiese žaidimų lenta tampa labai mažai, tad nemažiau svarbu išsikovoti vietos, tam kad galėtum plėstis toliau. Žaidimo lenta tai labai sąlyginis terminas. Jis kas kartą tampa vis kitokia, sudėliojant ją iš šešiakampių lentelių. Tų lentelių susikirtimo vietose statai savo gyvenvietes (žaidimo pradžioje visi žaidėjai tokių pasistato po dvi). Viskas, toliau renki resursus ridenant du kauliukus (kiekviena lentelė rodo tam tikrą resursų rūšį, jų yra 5: medis, molis, javai, avys ir rūda). Resursus naudoji tolimesniam vystimuisi: statai kelius, naujas gyvenvietes, gyvenvietes verti miestais. Kiekvienas toks statinis reikalauja vis kitokių resursų ir kaip juos išnaudosi taip ir atsilieps galutiniam rezultatui. Beje kaupti resursus irgi neverta, nes iškritus 7 (gana dažnas skaičius) į trasą išeina plėšikas, jis užblokuos kažkurį resursų lauką (tai aliks žaidėjas išridęnes tą skaičių), o kiekvienas kuris rankose turės daugiau nei 7 resursų korteles, pusę jų turės gražinti į banką. Tad kaip ten bebūtų resursus reikia rinkti ir spėti laiku ir protingai juos išleisti. Žaidimo tikslas surinkti 10 taškų. Taškai skiriami už gyvenvietę (po 1 tšk), miestus (2 tšk), už ilgiausią kelią ar didžiausią armiją (po 2 tšk.), taip pat galima pirkti specialias vystimosi kortelesm kurios taip pat gali duoti papildomus taškus. Taigi tiek trumpai apie šio žaidimo taisykles. Dabar gi norėčiau pasidalinti kai kuriais patarimais, tiems kurie mažiau patyrę žaidžiant šį nuostabų žaidimą:Ilgiausias kelias.
Už jį žaidėjas gauna net 2 tšk. Žaidėjas pirmasis surinkęs 5 kelio vienetus gauna ilgiausio kelio kortelę ir ją atimti gali tik tas kuris pastatys daugiau kelio vienetų. 2 tšk šiame žaidime yra labai daug ir todėl reikia gana stengtis, norint gauti šią kortelę. Nebūtina dėl jos kovoti pačioje žaidimo pradžioje, bet patariama labai stengtis ją perimti žaidimui einant į pabaigą. Žaidime kiekvienas žaidėjas disponuoja limituotu kelių vnt – žaidime jis jų gali panaudoti tik 15. Todėl reikia stengtis, kad žaidimo pabaigoje ši kortelė atitektų būtent tau ir niekas kitas negalėtų jos perimti. Idealu būna kai visi 15 vnt būna sujungti į viena liniją. Tokiu atveju pirmajam pastačius tokią kombinaciją, niekas nebegalės perimti. Aišku tai padaryti sunkoka, bet visada galima skaičiuoti kiek maksimaliai į vieną liniją jų gali išdėstyti priešininkas ir atėjus lemiamam momentui visada turėti galimybę tų vienetų gauti bent vienu daugiau.
Resursų gavimas.
Žaidimo pradžioje labai sunku užsitikrinti visų resursų tolygų gavimą. Reikia turėti omenyje, kad pradžioje tau geležies nelabai reikės. Bet jos labai reikės vėliau gyvenvietes verčiant į miestus, ar perkant išsivystimo korteles. Todėl pradžioje gyvenvietes nebūtina statyti šalia geležies gavybos, bet būtina palikti nesunkią galimybę prieiti prie jos. Tada gi pagal galimybes trečią gyvenvietę statyti uoste (esant reikalui išsikeisti resursus), o ketvirtąją jau prie geležies kasyklos. Tačiau tokiais atvejais nereikia pamiršti, kad priėjimą iki tavo nužiūrėtos vietos bet kada gali uždaryti kiti žaidėjai. Tad bent jau kelią iki jos verta nusitiesti kuo greičiau.
Išsivystimo kortelės.
Nereikia gailėti žaliavų joms, nors tuo pačiu aišku nereikia ir užsižaisti perkant vien jas. Aš gi dažniausiai elgiuosi taip: viena kortelė vystimuisi, kita kortelei. Praktiškai nėra nei vienos nenaudingos kortelės. O protingai ir laiku su jomis sužaidus tikrai atsiras daug šansų nugalėti priešininkus.
Gudrybių šiame žaidime tikrai daug, visų apibendrinti neįmanoma. Galų gale juk tai strateginis žaidimas, tad ir kurkite savo strategiją bei nugalėkite kitus. Žaidimas yra skirtas 3 arba 4 žaidėjams. Bet yra nemažai taisyklių kaip jį žaisti dviems (google tikrai padės). Galima žaisti ir 5-6 (reikia įsigyti specialų papildymą). „Brain Games“ yra išleidusi puikiai adaptuotą žaidimą lietuvių kalba, tad problemų dėl kalbos nebus. Yra išleisti ir žaidimo papildymai: „Jūros keliautojai“ ir „Miestai ir riteriai“ (apie juos bus atskiros apžvalgos, šie papildymai yra išleisti ir lietuvių kalba, bei „Pirkliai ir barbarai“ (šito dar nebandžiau), be to išleista ir begalė žaidimų atmainų, kaip pvz kortinis „Katanas“, vaikiškas ir dar daug daug kitų.
Žaidimo statistika:
Boardgamegeek.com reitingo vieta: 43
Žaidėjų skaičius: 3-4
Žaidimo laikas: 60-90 min
Žanras: Vystimasis, miestų statyba
Mano vertinimas (vertė 10 balų sistemoje) ir trumpi komentarai:
Bendravimas su priešininkais: 9 – Vienas iš svarbiausių žaidimo aspektų yra bendravimas su varžovais. Derybos (žaliavų mainų, ar dėl plėšiko perstūmimo) vyksta pastoviai. Diplomatinių sugebėjimų turintis žaidėjas visada gaus naudos. Svarbu pasverti ir su kuo keitiesi žaliavomis. Galbūt siūlys gerą santykį, bet gavęs trūkstamą resursą priešininkas gali ir užstatyti tave ar pastatęs trūkstamą iki pergalės pastatą laimėti.
Sudėtingumo reitingas: 5 – Tai tikrai nesudėtingas žaidimas, manau jį visai padoriai gali žaisti ir 8 metų vaikas.
Sėkmės ir strategijos santykis (%) 40/60 – sėkmė čia vaidina nemažą reikšmę. Aišku, žaidime kur egzistuoja kauliukai jos mažai tikėtis neverta. Juk galų gale ir statymo eiliškumas lemiamas jų pagalba. Tad sėkmei (eina geras skaičius / neina geras skaičius) vietos palikta čia nemažai. Bet kita vertus strateguoti vietos palikta irgi nemažai. Ir čia yra vienas iš žaidimo populiarumo rodiklių: pradedantysis žaidėjas gali kaip lygus su lygiais varžytis su labiau patyrusiais žaidėjais.
Bendras vertinimas – 8 Tikrai vertas dėmesio, įdomus ir nepabostantis žaidimas.
Prisidedant prie įvertinimo: stipriai sunervuojantis vyrišką žaidėjų pusę ;) Iš mano patirties, vyrai daugiausia nervavosi, pyko ir žaidimo veiksmus priimdavo kaip asmeninį įžeidimą. Ne sykį net nutraukdavo žaidimą, atsistodavo ir išeidavo ;) Moteriška pusė kažkaip sugebėdavo išlikti ramesnė (ar bent neparodydavo savo emocijų).
[…] straipsnis iš http://stalozaidimai.blogr.lt. Originalas voliojasi čia […]
per mazai komentaru siam TIKRAI geram jau klasika tapusiam zaidimui!
[…] nes daugumą žaidimų yra labai spalvoti. Šį kartą ėjau paprasčiausiu keliu – iškepiau “Katano salos naujakurių” keksiukus. Iš jų sudėliojau žaidimų žemėlapį. Aišku, detalių dar trūksta, bet manau […]