Kuriame naują pasaulio istoriją. Sid Meier’s Civilization: The Board Game 2010

Žaidimo statistika:
Išleidimo metai:
2010
Autorius: Bernd Brunnhofer
Boardgamegeek.com reitingas: 8,07
Žaidėjų skaičius: 2-4
Žaidimo laikas: 2-5 val.
Žanras: Strateginis, vystymosi.
Šiaip kompiuterinių žaidimų nesu mėgėjas. Šiuo metu visai nežaidžiu, o kiek mena mano patirtis šioje srityje, pasaulyje iš viso tebuvo keletas žaidimų kuriuos žaidžiau tikrai ilgai ir su užsidegimu. Vienas jų buvo viena iš ankstesniųjų Sido Meierio civilizacijų. Tai vienintelis žaidimas kurį užsižaidžiau per visą naktį.
Pastaruoju metu vyrauja mada kompiuterinį žaidimą perkelti ir ant stalo. Variacijų nemažai ir tenka pripažinti, kad daugelis tų bandymų yra tikrai sėkmingi – „Railroad Tycoon“ stalo žaidimas yra apskritai vienas mano mėgstamiausų, dar galima paminėti neblogai pavykusius stalo žaidimus „World of Warcraft“, „Starcraft“. Tokių žaidimų sarašas gautųsi tikrai nemažas, bet ši apžvalga skirta jau anksčiau paminėtai Sid Meier Civilization.
Tai jau ne pirmas bandymas perkelti šį žaidimą ant stalo. Pirmasis blynas gavosi nepavykęs. Tiesa, aš šio žaidimo versijos nebandžiau, bet kritikos pirmoji stalo civilizacija gavusi nemažai. Ji kaltinama neatitinkanti civilizacijos idėjos ir bandymu pasipelnyti iš šio žaidimo gerbėju. Ir štai 2010 stalo žaidimų mugėje Esene pristatoma 2010 metų civilizacijos versija, kurią išleido didžiai gerbiama kompanija „Fantasy Flight“ (toliau FF). Tai visai kitas žaidimas, nieko bendro neturintis su 2002 m. išleistu žaidimu. Ir ką turime? Ši versija iškarto beveik tapo Eseno sensacija, žaidimo reitingas BGG šovė į aukštumas. Nekantraujame šį žaidimą išbandyti ir mes.

Ką rasime žaidimo dėžėje?
Rasime krūvą kartono. Retas žaidimas gali pasigirti tokiu kiekiu žetonu, žymeklių ir panašiai. Figūrėlių žaidime beveik nerasta: keturių spalvų po 2 žvalgų figurėles, kurios vaizduoja prekinį vežimą ir po 6 karines figurėles, vėliavėlės pavidale. Kartotiniai žetonai, modulinis žaidimo laukas iš keliolikos kvadratų puikios kokybės, nenuostabu, juk FF kaip ne kaip komponentų karaliai. Labai patiko kiekvienos civilizacijos žaidėjo lapas, kuriame sumontuojamos dvi skalės, kurias galima sukioti, rodant esamą lygį. Naudojamos kortos labai mažos, pirma mintis buvo, kad per mažos, pažaidus supratau, kad jos specialiai padarytos tokios mažos, žaidimo eigoje jas reikia dėlioti priešais save ir jei jos būtų normalaus dydžio, reiktų milžiniško stalo. Dabar gi pakanka tik didelio – žaidimas vis tiek reikalauja ant stalo daug vietos. Tiesa, kortos atspaustos ant plonoko popieriaus, maigosi.
Žaidimo mechanika
Žaidime pergalę galima pasiekti 4 būdais. Čia svarbi tik pergalė, niekas nežiūri ar tu antras ar ketvirtas baigei žaidimą. Keturios galimos pergalės tai: technologinė pergalė, kultūrinė pergalė, ekonominė pergalė ir karinė pergalė.
Žaidimą kiekvienas pradeda su vienu miestu – sostine. Aplink miestą esantys 8 kvadratai – jo priemiesčiai generuoja jam pajamas. Pajamos gali būti įvairios: tai prekybos taškai, pramonė, kultūra, įvairūs žetonai. Iš miesto iškeliauja ir žaidėjo kariai bei žvalgai. Abu šie vienetai gali keliaut po žemėlapį, atrasti naujas žemes. Kariai užiminėja taikius ir ne kaimus, ten gaudami įvairius gerus dalykus. Žvalgai gali generuoti pajamas kituose kvadratuose ir galų gale norimoje vietoje įkurti antrą miestą. Vėliau, atradus melioraciją galima pastatyti ir trečią miestą.
Kiekvieną ratą sudaro 5 žaidimo fazės. Pirmoji fazė – pasiruošimo, čia pirmojo žaidėjo žetonas pereina sekančiam žaidėjui, šioje fazėje galima įkurti naują miestą, galima pakeisti esamą santvarką. Kiekviena santvarka turi savų privalumų ir trūkumų, ją pasirinkti kiekvieno žaidėjo reikalas, tik santvarką keisti galima tik praeitame rate ją išradus, kitaip pirma reikia visą ratą sužaisti būnant anarchijoje (o tai labai blogai, na pažiūrėkite į šių dienų Egiptą) ir tik tada pakeisti į norimą santvarką.
Antra fazė – prekybos. Čia visi skaičiuoja kiek prekybos taškų generuoja visi miestai. Prekybos taškai visų pirma naudojami technologijoms išrasti, juos taip pat galima keisti į pramonės taškus. Paskui prasideda derybos. Čia žaidėjai gali mainytis kuo tik nori, pažadėti ką tik nori, sudarinėti sąjungas ir panašiai.
Trečia fazė miestų fazė. Kiekviename mieste žaidėjas gali atlikti vieną veiksmą. Per šią fazę jis gali statyti pastatą, pasaulio stebuklą, statyti žvalgų ar karių figurėles, pirkti karinius vienetus.
Pastatai miestuose generuoja tuos pačius resursus, kaip ir priemiesčiai. Ir statomi jie priemiesčių kvadratuose, t.y. jis nutraukia to kvadrato pajamas, bet pradeda generuoti savas. Galima miestą priskirti kultūrai, tada jis generuoja kultūros žetonus, priklausomai nuo priemiesčių, ar pastatų. Gautus kultūros žetonus galima leisti judėjimui kultūros taku. Trečias galimas miesto veiksmas, vieno prekės resurso generavimas. Prekes galima išleisti įvairiems privalumams.
Ketvirta fazė – judėjimas, joje po žemėlapį vaikšto žvalgų ir karių figurėlės, jos užiminėja kaimus, gali užpulti ir priešininkus.

Karinių vienetų kortos - kariuomenė stiprėja atrandant naujas technologijas

Penkta fazė – išradimų fazė, per ją sukauptus prekybos taškus išleidžiam naujom technologijom išrasti. Technologijos 5 lygių, kuo aukštesnis lygis, tuo daugiau prekybos taškų reikia. Technologijų kortos statomos piramidės principus: aukštesnio lygio technologijos korta dedama ant dviejų žemesnio lygio technologijos kortų. Technologijos atrakina pastatus, tobulina karinius vienetus, leidžia naudojant tam tikrus prekių resursus atlikti įvairius veiksmus.
Raktas į pergalę
Kaip jau minėjau laimėti šiame žaidime galima 4 būdais:
Technologinė pergalė – kai tiktai žaidėjas išranda 5 lygio technologiją – „Skrydis į kosmosą“, jis iš karto laimi žaidimą. Apskritai susidarė įspūdis, kad tehnologinė pergalė lengviausiai pasiekiama. Pakankamai išsivysčius, miestai generuos pakankamą bet kuriai technologijai reikalingą prekybos taškų kiekį. Tiek, kad maksimaliai žaidėjas gali turėti 27 prekybos taškus, o 5 technologija kainuoja 26 taškus. O jei kitas žaidėjas užpuola ir laimi mūšį, jis kaip laimikį gali pasiimti 3 prekybos taškus, 3 kultūros taškus arba bet kokią prekę. Atėmus tuos 3 prekybos taškus ir neturėsi reikiamo prekybos taškų kiekio, tad visada žaidimo pabaigoje užverda mūšiai, siekiant atimti tuos taip reikalingus prekybos taškus.

Civilizacijos lapai. Čia surašyti civilizacijos privalumai, yra prekybos ir monetų skalės

Ekonominė pergalė pasiekiama surinkus 15 monetų. Po 1 monetą generuoja kai kurie pastatai ar didieji žmonės, monetas taip pat galima užsidirbti įvykdžius tam tikras technologijos kortų sąlygas. Iš pradžių atrodė, kad surinkti 15 monetų sunki užduotis, bet daugiau sužaidus įsitikinau, kad tai irgi nesunkiai įvykdoma sąlygą. Ir čia varžovai gali kenkti – užiminėdami tavo pastatus, jie kartu blokuoja ir tą monetą. Taip pat varžovai gali sugriauti tavo pastatą ar nužudyti didįjį žmogų, kurie generuoja monetas.
Kultūrinė pergalė – renkant kultūros žetonus žaidėjai gali eiti kultūros taku. Už kiekvieną praeitą laukelį gaunamos kultūros įvykių kortos, kurios tikrai naudingos konkuruojant su kitais arba didieji žmonės, kurių paskirtis panaši į pastatų. Kuo tolyn tuo taku paeini, tuo brangiau kainuoja judėjimas, pasiekus paskutinį tako laukelį laimima, pasiekus kultūrinę pergalę. Čia irgi galima trukdyti atiminėjant kultūros žetonus. Kiek žaidžiau pasirodė, kad tokia pergalė yra sunkiau pasiekiama. Bet vis dėlto statant pastatus kurie būtent ir generuoja daugiau kultūros tokia pergalė pasiekiama.
Ir ketvirtas būdas nugalėti – karinė pergalė. Tereikia užimti bet kurio priešininko sostinę. Atrado paprasta, bet man atrodo, kad taip pasiekti pergalę sunkiausia. Jau labai daug privalumų turi besiginantis sostinėje. Aišku įmanoma, kad kažkuris žaidėjas visai nesirūpins savo karine galia, bet vis tiek manau tokiu atveju į pagalbą gali ateiti ir kiti varžovai, juk neleisi vienam laimėti.
Štai tokiais būdais galima laimėti šiame žaidime. Jau žaidimo eigoje paaiškėja į kur tau geriau kreipti didesnį dėmesį, bet vis tiek žaidimas subalansuotas taip, kad vystytis vis tiek turi daugmaž tolygiai. Kuo aukštesnės technologijos, tuo stipresnė tavo armija, kuo daugiau nuėjęs kultūros taku, tuo daugiau gauni kortų, kuriomis gali įtakoti žaidimą.

Žaidimui reikia daug vietos ant stalo. Čia žaidžia 2 žaidėjai, žaidžiant 4-iese reikės dvigubai daugiau vietos


Įspūdžiai
Žaidimas tikrai ilgas. Užtrunka ir pasiruošimas jam. Žaidžiant 4 visam tam reiktų skirti bent 6 valandas. Bet tik sužaidus tokį ilgą žaidimą iš karto atsirado noras sužaisti dar. Retai žaidžiu tokius ilgus žaidimus, bet gavęs šį per savaitę sužaidžiau jau kokius 5 kartus. Ir nė kiek nepabodo. Žavi žaidimo įvairiapusiškumas tai ekonominis-strateginis-vystymosi-karinis žaidimas. Nežinau kito tokio įvairiapusiško žaidimo. Atrodo mažoka rasių – jų tik 6, norėtųsi daugiau, na bet čia manau FF pasireikš, jau kas kas o jie leisti papildymus moka.
Konkurencija su kitais žaidėjais
ji labai didelė. Labai daug galimybių kenkti – galima kariauti, blokuoti jo pajamas, griauti pastatus. Visada reikia sekti ką daro konkurentai ir visada būti žingsniu priekyje jų. Reikia stebėti kokius karinius vienetus perka, tada žinosi kokius reikia pirkti tau, kad turėtum prieš jį pranašumą. Reikia stebėti kokias technologijas jis išranda, taip galėsi numanyti jo taktiką ir galėsi vystyti savo, nukreiptą prieš jį. Žodžiu galimybių kenkti čia dau ir interakcija tarp žaidėjų labai didelė. Žaidime sudaromos sąjungos, nepuolimo paktai, ar bendri užpuolimai prieš vieną išsišokėlį.
Sėkmės faktorius
Jis vis dėl to yra. Visų pirma rasės pasirinkimas daug nulemia tolimesnės taktikos pasirinkime – kiekviena rasė turi tam tikrų privalumų. Atsitiktinai dėliojamas žemėlapis irgi gali įtakoti sėkmę, na ir traukiamos kultūros įvykių kortos gali būti neadekvačios, nors jos gana tolygios, priklausomai nuo jų lygio. Bet sėkmė čia pakankamai gerai valdoma ir taktika-strategija turi žymiai didesnį privalumą už sėkmę.
Žaidimo pliusai
Žaidimo įvairiapusiškumas
Tematika
Didelis galimybių skaičius
Tikrai patiks žaidusiems kompiuterinę „Civilizaciją“
Gerai žaidžiasi tiek dviese, tiek keturiese
Įdomiai skaičiuojami prekybos taškai ir monetos
Žaidimo minusai
Kortos padarytos iš plonoko popieriaus
Užtrunka pasiruošti žaidimui ir sudėti sužaidus
Mažoka rasių
Užknisa kiekvieną ratą skaičiuoti generuojamus prekybos ir pramonės taškus
Galutinis verdiktas
**** Nedvejodamas!

Fotos iš boardgamegeek.com

7 Comments

Laborantasvasario 10th, 2011 at 11:23

Panašu, kad čia truputį tvarkingiau nei pas dar vieną pagal PC Game sukurtą stalo žaidimą AGE OF EMPIRES III – ten gi į vieną didelę dėžę kartoninę viską sumeti ir viskas! Tiesa, vietoj kartoninių elementų ten karaliauja plastmasinės figūrėlės.

Profilio nuotrauka (pankis)
pankisvasario 10th, 2011 at 11:35

Nieko netvarkingiau, jokių skyrių žetonams nėra. Tik čia vyrauja kartonas, tai viską gali išskirstyti maišelius. Kai išdėlioji komponentus partijai dėžėje lieka nemaža krūva celofano.

multikvasario 11th, 2011 at 4:37

age of empires turi beda kad viskas sumesta į vieną krūvą, tačiau kad taip nebūtų paimi dvi dėžutes kurios tilps į žaidimo dežę, suskirstai, sukomplektuoji, ir gražiai visi komponentai guli.

boardgamesvasario 12th, 2011 at 1:28

tikrai geras žaidimas. jau spėjom išbandyti ir 3se ir 4se. 3se, tai žinoma disbalansas, nes jei du pešasi, trečias ramiai vystosi.

Profilio nuotrauka (pankis)
pankisvasario 14th, 2011 at 21:13

Bet tie du pesipešantys gali staigiai sudaryti paliaubas ir pulti trečiąjį. Šio žaidimo jėga ir yra, kad turi nuolat stebėti ką veikia priešininkas, kiek išsivystė ir kokią armiją perka.

boardgamesvasario 15th, 2011 at 16:35

oj , tai taip ir buvo nuo pat pradžių. vienas žaidėjas už egiptą žaidė. Labai jau smagiai jis pradėjo iškart su wonder. Mes iškart susirūpinom tokia nelygybe, ir sudarėm sąjungą prieš jį. Taigi jis jau nuo pradžių neturėjo šansų laimėti, nes buvo iškart du prieš vieną;)

Gabijavasario 26th, 2015 at 10:05

sveiki,
gal zinote is kur galima buti atsisiusti ar perksityti taisykles Lietuviskai? parasykit gabijamiseviciute@gmail.com jei kas zinote :) didelis dekui :)

Dienos akcijos | Dovanos | Nuolaidos
Uždaryti
Eiti prie įrankių juostos