Šaltojo karo peripetijos – Twilight Struggle

 Žaidimo statistika:
Išleidimo metai:
2005
Autoriai: Ananda Gupta, Jason Matthews
Boardgamegeek.com reitingas: 8,3
Žaidėjų skaičius: 2
Žaidimo laikas: 2-3 val.
Žanras: Politinis, karinis

Reitingai keistas dalykas. Visų pirma kartoji sau kad tai nesąmonė, ir jie visai neobjektyvūs, nes daug gerų dalykų nėra įvertinami, tačiau norėdamas ką nors sužinoti apie naują žaidimą tuoj pat lendi į BGG puslapį, norėdamas sužinoti kokioje jis vietoje. Mano nuomonė apie BGG reitingus tokia: yra daug žaidimų, kurie tame reitinge tikrai nėra gerai įvertinti, sunku pasakyti dėl ko, tačiau kaip ten bebūtų tačiau visi BGG reitingo dvidešimtuke esantys žaidimai (na bent tiek, kiek esu bandęs) yra tikrai puikūs ir verti dėmesio. Tame reitinge ilgai, tvirtai pirmavo „Puerto Rico“, paskui pasirodė „Agrikola“, kuri iškaro šovė į viršūnė. Praslinko kiek laiko, furoras dėl „Agrikola“ kiek atvėso, į viršūnę šauna vėl „Puerto Rico“. BGG bendruomenėje užverda diskusijos, ar „Agrikola“ pajėgi susigražinti 1 vietą, ar kokia naujovė galėtų mesti konkurenciją šiems žaidimams. O tada, ilgai šešėlyje (trečioje vietoje) buvęs žaidimas „Twilight Struggle“ staiga šauna į 1 vietą ir jau sėdi ten metus, lyg ir neleisdamas niekam užimti šią vietą. O kadangi aš esu labai smalsus, tai tiesiog knietėjo išbandyti šį žaidimą. Išbandžiau ir įspūdžiais dalinuosi.

Ką rasime žaidimo dėžėje?

Manau egzistuoja žaidimo patrauklumo ir išvaizdos formulė. T.y. kuo žaidimas įdomesnis, tuo jo išvaizda prastesnė ir atvirkščiai. Ši teorija pasitvirtina labai dažnai, paskutiniu metu aš pradedu įtariai žiūrėti į gražiai išleistus žaidimus – man svarbiau žaidimo mechanika, įdomumas. Išvaizda visada bus antroje vietoje. Šią formulę „Twilight Struggle“ atitinka idealiai – aš jį nominuoju prasčiausiai atrodančiu žaidimu. Ką randame išpakavę dėžę? Žaidimo lenta, vaizduojanti pasaulio žemėlapį, labiau primena nevykusią grafikų ir schemų prezentaciją. Tiesa, 3-iajame deluxe edition leidime leidėjai žaidimo lentą atnaujino ir ji ten jau atrodo tikrai geriau, bet aš gi čiupinėju 2-ą leidimą. Randame dar krūvą kartoninių žetonų su skaičiais ir virš 100 kortų, kurių dizainui leidėjai tikrai pagailėjo laiko. Galima spręsti, kad tokios kortos simbolizuoją šaltojo karo laikmetį, bet man toks dizainas šio laikmečio na niekaip neprimena. Atsiverčiame taisyklių knygą, ji storoka (32 pslp.). Tai gąsdina. Tačiau pačių taisyklių ten vos 10 pslp., kitą knygos dalį sudaro pavyzdinė žaidimo partija ir tikrų įvykių, kurie vaizduojami kortose, aprašymai. Taisyklės išdėstytos gana aiškiai, perskaičius daug klausimų nekyla. Tiek, kad visas taisykles iš karto sunku prisiminti ir žaidžiant pirmąsias partijas knyga vis teks atsiversti.

Komponentai žaidime neįspūdingi

Sėdame žaisti

Pasiruošimas partijai gali užtrukti. Tačiau jei žaidimo komponentai laikomi jau surūšiuoti, pasiruošimas neužtruks. Antžaidimo lentos padedama po keletą įtakos žetonų abejoms pusėms, padalinamos pirmosios kortos ir žaidžiam!

Žaidime vaizduojami šaltojo karo įvykiai nuo 1945 iki 1990 metų. Žaidimas skirtas dviems žaidėjams – vienas žaidžia už JAV, kitas už TSRS. Tikslas – pasibaigus šaltajam karui pasaulyje turėti daugiau įtakos. Kaip baigėsi tikrasis šaltasis karas puikiai žinoma. Žaidimas siūlo tai išbandyti dar kartą. Kaip būtų pakrypusi istorija, jei tas ar anas įvykis būtų iš viso nenutikęs, arba nutikęs žymiai vėliau. Kas būtų jei Šiaurės Korėja užimtų Pietų Korėją, o Vietnamo karą būtų laimėję amerikiečiai? Žaidime naudojama 110 kortų, kurios vaizduoja tikrus šaltojo karo įvykius (nuo CŽV įkūrimo iki Jono Pauliaus II išrinkimo popiežiumi). Visus šiuos įvykius ir teks sužaisti žaidime, tik jų seka bus kita ir tai lems kas valdys pasaulį 1990 m.

Žaidimo mechanika nėra sudėtinga, abiems žaidėjams padalinama po tam tikrą kiekį kortų. Pirmoje rato fazėje kiekvienas žaidėjas pasirenka po vieną iš gautų ir pasideda užverstą priešais save. Kai jau abu pasirenka, abi kortos atverčiamos ir įvyksta įvykiai aprašyti kortose. Po šių įvykių prasideda pagrindinė žaidimo fazė. Šioje fazėje žaidėjai paeiliui žaidžia savo rankose turimomis kortomis. Kortomis galima sužaisti kaip įvykį ir kaip operaciją. Jei žaidžiamas įvykis, paprasčiausiai atliekami veiksmai aprašyti kortoje. Jei žaidžiama operacija, naudojami tos kortos turimi operacijos taškai. Tuos taškus galima naudoti didinant savo įtaką tam tikrose šalyse, mažinant priešininko įtaką šalyse, bandant organizuoti perversmus ir lenktyniaujant kosmoso lenktynėse. Įtaka bet kurioje šalyje svarbus faktorius žaidime. Jei tavo įtaka tam tikroje šalyje pasiekia šalies stabilumo lygį tu tą šalį pradedi kontroliuoti. Kontrolė svarbu skaičiuojant pergalės taškus, be to priešininkui tavo kontroliuojamoje šalyje sunkiau didinti savo įtaką. Norint smarkiai sumažinti priešininko įtaką tenka organizuoti perversmus, bet čia jau reikės sėkmės (ridenamas kauliukas, kurį išridenus reikalaujamas tam tikras rezultatas), tačiau sėkmę labai padidina jei tu tos šalies, kurioje organizuoji perversmą, kaimynystėje turi kuo daugiau kontroliuojamų šalių. Kosmoso lenktynės man žaidime iš viso neaiškus dalykas, atrado primestinis ir nelabai supranti kam jos reikalingos. Už pirmavimą kosmoso lenktynėse duodami papildomi pergalės taškai ir tam tikri privalumai, kurie tuoj pat dingsta, vos priešininkas pasiekia tą laukelį. Norint judėti kosmoso lenktynėse, reikia išleisti tam tikrą kiekį operacijos taškų ir mesti kauliuką. Išridenai reikiamą rezultatą – judi, ne, veltui išleidai operacijos taškus. Kartais rankose be įprastų kortų pasitaiko ir taškų paskaičiavimo kortos. Jos sužaidžiamos ir skaičiuojami taškai regione kurį jos nurodo. Štai šitomis kortomis ir reikia labai laiku sužaisti. Pasilikti kitam ratui jų negalima, būtina sužaisti šiame ir protingai jas išleidus galima gerokai užsidirbti. Čia reikia turėti omenyje, kad priešininkas tavo kortų nemato, o tu ir stengiesi tame regione kiek galima labiau didinti įtaką (aišku labai neišsiduodant). Tai ir beveik visa žaidimo mechanika ir tai vyksta 10 ėjimų, gale dar įvyksta finalinis taškų paskaičiavimas ir daugiausiai taškų surinkęs žaidėjas laimi. Bet yra vienas bet…. Kortos yra trijų rūšių, vienos įtakoja JAV pusę, kitos TSRS, trečios abi puses. Kortos dalinamos nežiūrint, tad abu žaidėjai gauna įvairių rūšies kortų. Kaip jau minėjau jos žaidžiamos kaip įvykiai ir kaip operacijos. Tačiau jei žaidi operaciją su korta, kuri įtakoja priešininką (būna jam palankus įvykis), tas įvykis įvyksta. T.y. tu sužaidi korta, kuri kenkia tiesiogiai tau. Gavęs kortas tu supranti, kad tuos įvykius vis tiek anksčiau ar vėliau teks sužaisti (per ėjimą žaidėjui įprastai lieka 1 korta, kuri pereina į kitą ėjimą). O štai kuriuo metu jomis sužaisti ir yra vos ne pagrindinė sąlyga norint laimėti. Galima sėkmingai laviruoti ir su kenksmingomis tau kortomis. Žaidime yra dar keletas nuansų, kaip karinių operacijų skaičius, DEFCON statusas (čia jei žaidėjas sukelia branduolinį karą žemėje automatiškai pralaimi). Visa tai daro žaidimą įdomų, gana sudėtingą, tačiau užkabinantį.

Sužaidus keletą partijų

Prisėdus žaisti pačią pirmą partiją, pačiame pirmame rate pasimečiau. Ką daryti? Šis klausimas kyla daugelyje sudėtingesnių žaidimu. Bet čia tiek veiksmų pasirinkimo! Kaip eiti, kur plėstis, ką žaisti. Oj kiek klausimų. Pirmi ėjimai nedrąsūs, vėliau jau atsiranda žaidimo strategija, pradeda stebėti priešininką. Žaidimas užkabina. Partija trunka apie 2-3 val. Sužaidęs supranti noriu dar. Žaidimas kuriame nuostabiai dera tiek sėkmės faktorius, tiek strategija. Sužaidęs pamatai savo klaidas, supranti, kad kitą partiją loštum kitaip. Tačiau žaidžiant ją žaidi dar kitaip. Nuostabus žaidimas! Neveltui jis išleistas taip negražiai, čia nėra kada grožėtis kortų paveikslėliais ar komponentais. Čia reikia planuoti ir galvoti.

Verdiktas

Žaidimas tikrai vertas dėmesio. Patiks labiau patyrusiems stalo žaidimų gerbėjams. Naujokams gali pasirodyti kiek per sudėtingas. Žaidimas labai patiks tiems, kam patinka naujausių laikų istorija. Aišku galima ginčytis ar vertas jis pirmos vietos BGG reitinge. Tačiau, kad bent jau dešimtuko vertas galiu pasakyti tvirtai.

Gerai
Žaidimo tematika
Gili strategija
Geras sėkmės/strategijos santykis
Beveik nesijaučia downtime
Vaizduojami realūs įvykiai

Blogai
Žaidimo išvaizda
Gal kiek per ilgas
Na manęs nemyli kauliukai

Galutinis verdiktas
**** – geriausias žaidimas dviems, nedvejojant

P.S. Greitu metu žadu pasidalinti lietuviška žaidimo versija su savo skaitytojais. Likite prisijungę!

Fotos iš boardgamegeek.com

3 Comments

wrlapkričio 6th, 2011 at 12:00

Žaidimas išties įdomus ir kiek teko matyt apžvalgų, visada sudomindavo. Tik gaila neturėčiau su kuo palošt, nes tik 2 ir gana ilgas.

Profilio nuotrauka (pankis)
pankislapkričio 7th, 2011 at 15:21

Kad man kaip tik atrodo, kad ilgus žaidimus būtent dviems ir reikia žaisti.

[…] Nr. 1 – „Twilight Struggle“. Tai politinės tematikos žaidimas apie kurį galima paskaityti čia. Iš esmės jam daug ko nereikia, žaidimui naudojami tik kartoniniai žetonai, kortos ir lenta. Na […]

Dienos akcijos | Dovanos | Nuolaidos
Uždaryti
Eiti prie įrankių juostos